Πλοίο πρωτοκυκλαδικής περιόδου 1800-2300 π.Χ.


Η γεωγραφική θέση των Κυκλάδων καθορίζει τον εμπορικό και ναυτικό χαρακτήρα των κατοίκων τους,γεφυρώνοντας τα παράλια της Μικράς Ασίας με τη νησιώτικη και ηπειρωτική Ελλάδα. Σήμερα τα αρχαιολογικά δεδομένα είναι τέτοια,που μας επιτρέπουν να έχουμε μια πιο ασφαλή προσέγγιση της ζωής και του πολιτισμού των κυκλαδιτών της τρίτης χιλιετίας π.Χ.Καθοριστικό ρόλο στη ζωή και τον πολιτισμό τους έπαιζε πάντοτε το πλοίο.

Πλοίο πρωτοκυκλαδικής περιόδου,μήκους 120 εκατοστών

Το πλοίο κατά την πρωτοκυκλαδική περίοδο 2800 – 2300 π.Χ. το συναντάμε κυρίως στα τηγανόσχημα αγγεία της εποχής.Στην παραγ-ματικότητα πρόκειται για εγχάρακτες παραστάσεις,με γεωμετρική αισθητικιή πάνω σε κεραμικά σκεύη.Στο τηγανόσχημο της Σύρου,αλλά και σε άλλα σκεύη έχουμε μια παράσταση,αφηγηματικού χαρακτήρα,που απεικονίζεται πλοίο με υπερυψομένη τη μια άκρη,με δύο σειρές παράλληλων γραμμών για τα κουπιά και την προέκταση της καρίνας πέραν από το ποδόσταμα.

Κέλυφος ραμμένο με δερμάτινους ιμάντες

Το ομοίωμα του ψαριού και το λάβαρο είναι τοποθετημένο στο υψηλότερο σημείο του ακρόπλωρου.Η υπόλοιπη επιφάνεια είναι διακοσμημένη με σπείρες,που συμβολίζουν τη θάλασσα.Αυτό όμως που για πολλά χρόνια υπήρξε αντικείμενο διαμάχης και συζητήσε-ων,ήταν η απάντηση στο ερώτημα ποιά ήταν η θέση της πλώρης και ποιά της πρύμνης.Αν όμως θεωρήσουμε ότι ο χαράκτης ήθελε να δόσει προοπτική κίνησης στο πλοίο,τότε εύκολα διαπιστώνουμε ότι η κλίση των κουπιών είναι τέτοια ώστε να ακολουθούν την πορεία του.Ετσι φαίνεται καθαρά πως η υπερυψομένη κατασκευή είναι το ποδόσταμα της πλώρης.Την άποψη αυτή ήρθαν αργότερα να ενισχύσουν αρκετές αρχαιολογικές μελέτες.Αλλά και η εξέλιξη του πλοίου με υπερυψομένη την πλώρη διακρίνεται και σε μεταγενέστερα ναυπηγήματα όπως είναι τα πλοία στην τοιχογραφία στο Ακρωτήρι της Θήρας,στο πλοίο της μυκηναϊκής περιόδου και το πλολίο του Χέοπα στην ΑίγυπτοΤο ομοίωμα αυτό είναι φτιαγμένο από ελληνικό πεύκο (χαλέπιος πεύκη) και τα μαδέρια του κελύφους είναι πελεκητά προκειμένου να εξασφαλισθεί η κυρτότητα στις διαστάσεις που πρέπει και να εφάπτεται αποτελεσματικά το ένα πάνω στο άλλο.

Yπερυψωμένο ποδόσταμ της πλώρης

Κατά διαστήματα έχουν ανοιχτεί οπές στις εφαπτόμενες επιφάνειες που καταλήγουν στις κάθετες εσωτερικές επιφάνειες.Μέσα από τις οπές περνάει δερμάτινος ιμάντας και με τη βοήθεια καδρονιών με στρογκυλεμένες τις πάνω γωνίες,εξασφαλίζεται η απαραίτητη στιβαρότητα της κατασκευής.Στη σνέχεια ράφτηκαν οι απαραίτητοι νομείς στο κέλυφος.Για την κατασκευή χρησιμο-ποιήθηκαν μόνο δερμάτινοι ιμάντες,για το ράψιμμο και ξυλόκαρφα όπου χρειάστηκε αποφεύγοντας τελείως μεταλικά καρφιά ή άλλα μεταλικά εξαρτήματα.
Εχει μήκος 110 εκατοστά,άνοιγμα στο μέσο της γάστρας 11 εκατοστά,ύψος γάστρας 12 εκατοστά και φέρει 30 κουπιά.Σχεδιάστηκε και κατασκευάσθηκε,σύμφωνα με τις παραστάσεις που υπάρχουν και τις σχετικές αρχαιολογικές μελέτες.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *