Εποχή του Χαλκού


Με την έξάπλωση της χρήσης του χαλκού και στην κατασκευή εργαλείων,που τα λίθινα τοξοτά τρυπάνια,οι λίθινες πλάνες,τα σκεπάρνια κλπ,αντικαταστάθηκαν πλέον με μεταλλικά, παρατηρείται έκρηξη στον τομέα της ναυπηγικής.Τα χαρακτηριστικά των πλοίων βελτιώνονται,η χωρητικότητα και η ταχύτητά τους αυξάνεται με την προσθήκη επι πλέον κουπιών και η πλευστότητά τους γίνεται ασφαλέστερη.Κατά την πρώϊμη εποχή του Χαλκού 2800-2300 π.Χ. τα χαράγματα με γεωμετρική αισθητική σε ιδιότυπα πήλινα αγγεία,τα γνωστά τηγανόσχημα,αποκρυπτογραφούν τη ζωή των κυκλαδιτών και τους ισχυρούς δεσμούς τους με τον περιβάλλοντα χώρο,τη θάλασσα. Εχουν βρεθεί πήλινα ομοιώματα πλοίων στο Μόλχο καθώς και λάρνακες (μονόξυλα) στην Αγία Τριάδα στο Ηράκλειο Κρήτης. Οπως φαίνεται από τις παραστάσεις,τα κυκλαδικά πλοία,έχουν μεγάλο αριθμό κουπιών σε κάθε πλευρά,ενώ το ποδόσταμα της πλώρης (ή της πρύμνης) είναι αρκετά υπερυψωμένο.

πρωομινωιϊκή περίοδος

Πήλινα ομοιώματα πλοίων από το Mόχλο και το Παλαι-όκαστρο. Πρωτο-μινωική περίοδος.2800-2400 π.Χ

λάρνακες

Λάρνακες,πλοία όπως η
λάρνακα του Δευκαλίωνα Αγία Τριάδα. Αρχαιολο-γικό Μουσείο Ηρακλείου Κρήτης

Τα πλοία των Μινωϊτών

Στη δέυτερη χιλιετία π.Χ. οι παραστάσεις πλοίων σε δακτυλίδια, σφραγίδες,πήλινα ομοιώματα, τοιχογραφίες,κοσμήματα κλπ,μαρτυρούν την επικράτηση των Μινωϊτών. Τη Μινωϊκή θαλασσοκρατεία επιβεβαιώνουν τόσο ο Θουκυδίδης (Θουκυδίδου Ιστορία),όσο και ο Στράβων (Στράβωνος Γεωγραφία) αργότερα.Τα πλοία των Μινωϊτών έφταναν ως τη Ρας Σμάρα στον ποταμό Ορόντη,καθώς και σε διάφορες Αιγυπτιακές πόλεις.Την έντονη ναυτική δραστηριότητα,με την ανταλλαγή προϊόντων με άλλα λιμάνια της Μεσογείου επιβεβαιώνουν τα αιγυπτιακά αγάλματα και οι σκαραβαίοι που βρέθηκαν στην Κρήτη.Οι σκαραβαίοι είναι πήλινα αντικείμενα ή πολύτιμοι λίθοι που έφεραν παραστάσεις ή ήταν λαξευμένα στο σχήμα του εντόμου,που ήταν το σύμβολο της ανάστασης των νεκρών για τους Αιγύπτιους.Ενώ σε σκάφος της Αιγυπτιακής Θήβας,βρέθηκαν παραστάσεις που απεικονίζουν τους «κιούφου» (επί δυναστείας του Κιούφου Χέοπα) με μινωϊκή ενδυμασία,προσφέροντας δώρα στην ισχυρή Αίγυπτο.

σφραγίδα,μινωϊκό πλοίο

Σφραγίδα με παράσταση Μι-νωικού πλοίου Μόλχος Κρήτη

χρυσό δακτυλίδι,Μόλχος

Xρυσό δαχτυλίδι με παράσταση γυναικείας μορφής σε πλοίο.Μολχος

σφραγιδόλιθος,μινωϊκή περίοδος

Σφραγιδόλιθος από στεατίτη.μεσο μινωική περίοδος.

όστρακο,εποχή του χαλκού

Οστρακο πρώιμη εποχή του χαλκού

 

 

 

 

 

 

Το πλοίο του Χέοπα

πλοίο του Χέοπα

Το πλοίο του Χέοπα

πλοίο του Χέοπα

Το πλοίο του Χέοπα

Ενα πραγματικό αριστούργημα στον τομέα της ναυπηγικής είναι το πλοίο του Χέοπα της τέταρτης δυναστείας (2551-2528 π.Χ.) στην Αίγυπτο.Το πλοίο αυτό βρισκόταν στους πρόποδες της πυραμίδας της Γκίζας και ανακαλύφθηκε το 1954.Είναι το παλαιότερο και μεγαλύτερο άθικτο πλοίο,που βρέθηκε ποτέ και θα μπορούσε να ταξιδέψει ακόμη και σήμερα.

Μινωϊκό πλοίο,εγγομή

Μινωϊκό πλοίο από την Εγωμη 1200 π.Χ.

Είναι κατασκευασμένο από κέρδους του Λιβάνου,έχει επίπεδο πυθμένα,χωρίς καρίνα και αποτελείται από 1224 κομμάτια. Ξεχωρίζει το υπερυψωμένο ποδόσταμα της πλώρης,κοινό χαρακτηριστικό των πλοίων της Ανατολικής Μεσογείου εκείνη την εποχή.

Η τοιχογραφία της Θήρας (Σαντορίνης)

τοιχογραφία,Θήρας

Νηοπομπή Τοιχογραφία Ακρωτηρίου Θήρας (Σαντορίνης

Μυκηναϊκό πλοίο

Μυκηναϊκό πλοίο Κύνου Φθιώτιδας (1200 π.Χ.) Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμιας

Η τοιχογραφία της Θήρας,που ανακαλύφθηκε το 1971,από τον καθητή Σπύρο Μαρινάτο,δεν είναι απλά μια διακοσμητική παράσταση,αλλά πιθανόν υπονοεί και κάποιους συμβολισμούς,ανάλογους μ΄αυτούς της αιγυπτιακής τέχνης.Η παράσταση των πλοίων αυτών απεικονίζει πολιτιστικά στοιχεία και αξίες μιας κοινωνίας,σε κάποια σημαντική γιαυτούς χρονική συγκυρία.διακοσμώντας ανάλογα με άνθη κλπ τα πλοία τους.Η τοιχογραφία αυτή μινωϊκής τεχνοτροπίας χρονολογείται το 1650 π.Χ. και απεικονίζει νηοπομπή,αποτελούμενη από επτά μεγάλα πλοία,τρία μικρότερα και ένα ακόμη μικρότερο,όλα κωπήλατα.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ένα μεγάλο πλοίο με κουπά που δεν στηρίζονται σε σκαρμούς.Για να περιγράψει μάλιστα ο καθηγητής Μαρινάτος αυτό το είδος της κωπηλασίας,έπρεπε να ανατρέξει στον Ομηρο και να ανασύρει τη λέξη «ταρσός»,επινοώντας τη λέξη «ταρσοπλοϊα»,ονοματίζοντας έτσι το είδος αυτό της κωπηλασίας.

Μυκηναϊκή εποχή

νόμιισμα,μυκηναϊκό πλοίο

Μυκηναϊκό πλοίο Κύνου Φθιώτιδας (1200 π.Χ.) Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμιας

μυκηναϊκό πλοίο,τραγάνας

Μυκηναϊκό πλοίο (Θολωτός τάφος της Τραγάνας)

αγγείο Κύνου

ΑγγείοΚύνου.
Μ υκηναϊκό πλοίο. Αρχαολογ.Μουσείο Λαμίας

Αγγείο Σκύρου,μυκηναϊκή εποχή

Αμφορέας με πα-ράσταση Μυκηνα-ϊκού πλοίου
Αγγείο της Σκύρου

μυκηναϊκός πίθος

Παράταση πλοίου σε
Μυκηναϊκό πίθο

μυκξναϊκό πλοίο,Μόδι Αργοσαρωνικού

Απεικόνιση Μυκηνα¨κού πλοίου στη νησίδα Μόδι
του Αργοσαρωνικού

Στη Μυκηναϊκή πρίοδο η εμπορική δραστηριότητα επεκτείνεται προς τη δύση μέχρι την Ιταλία,στην Ανατολή μέχρι τη Συρία και την Τροία και νότια μέχρι την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη.Ετσι τα μυκηναϊκά πλοία διαφοροποιούνται μορφολογικά,σε σχέση με τα κυκλαδικά και τα μινωϊκά,τα οποία ήταν στενά και σύμφωνα με το Θουκυδίδη «μακρά».Χάρη στην ενάλια αρχαιολογία,έχουν ανασυρθεί από τον πυθμένα της Μεσογείου λείψανα πλοίου,το οποίο ναυάγησε περί το 1200 π.Χ. ανοιχτά της Χελιδονίας Ακρας. Μετέφερε 500 κιλά «ταλάντων» ,κεραμικά,εργαλεία,καλάθια και άλλα αντικείμενα οικιακής κυρίως χρήσης.Επίσης ο G,Bass το 1984, ανέσυρε ναυάγιο του 14ου αιώνα στο Ουλού Μπουρούν, δυτικά της Χελιδονίας Ακρας και μετέφερε χάλκινα τάλαντα,διάφορα μέταλα κεραμικά,πολύτιμες πρώτες ύλες κλπ.
Οπως δείχνουν και τα αγγεία της Κύνου και της Τραγάνας,το επίπεδο με τις κάθετες γραμμές ανάμεσα στα «ίκρια» (καταστρώματα) πλώρης και πρύμνης,αντιστοιχεί στο επίπεδο με κάθετους στήλους, διαχωρίζοντας τις θέσεις των κωπηλατών.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *