Πρώιμη ναυπηγική (Λίθινη εποχή)


Στην παλαιολιθική και μεσολιθική εποχή,δεν υπάρχουν γραπτές πηγές ή παραστάσεις πλοίων ή άλλα αρχαιολογικά ευρήματα, που μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση ,τόσο των πλωτών μέσων
όσο και των μεθόδων κατασκευής τους. Στη νεολιθική εποχή και μετά,υπάρχουν βραχογραφίες, χαράγματα κλπ,ενώ στην πρώϊμη εποχή του χαλκού υπάρχουν παραστάσεις πλοίων σε κεραμικά και
πήλινα ομοιώματα πλοίων.Με το πέρασμα του χρόνου τα ευρήματα γίνονται περισσότερα. Ετσι υπάρχουν παραστάσεις πλοίων σε τοιχογραφίες,σε λεπτεπίλεπτες αγγειογραφίες κλπ,καθώς και σκαλί- σματα χαμηλότερου ή υψηλότερου ανάγλυφου,σε σφραγίδες και σε νομίσματα.Ενώ υπάρχουν αρκετά αξιόπιστα ομοιώματα και σημαντικός αριθμός γραπτών πηγών,με αξιόλογες πληροφορίες.

πλοίο σε λαβή ασκού

Πλοίο σε λαβή ασκού. Ορχομενός Βοιωτίας

σφραγίδα από ελεφαντοστό

Σφραγίδα από ελεφαντοστό Μινωϊκής εποχής.
Θολωτός τάφος Β Πλά- τανος.Παράσταση πλοί-ου με δελφίνια.

Στην καλύτερη κατανόηση ναυπήγησης των πλοίων στην αραχαιότητα συνέβελε τον 20ο αιώνα η ενάλια αρχαιολογία με την ανέλκυση πλοίων ή τμημάτων τους,που για αιώνες έμεναν θαμμένα στο βυθό. Μέχ- ρι τότε οι μελετητές είχαν στη διάθεσή τους μόνο γραπτές μαρτυρές και τις διάφορες απεικονίσεις πλοίων,δεν είχαν όμως στη διάθεσή τους πραγματικό πλοίο ή απομεινάρια του.

Κολώνα,πίθος

Κολώνα: Μεγάλος αποθηκευτικός πίθος με διακόσμηση αμαυρόχρωμη (Μουσείο Αίγινας).

Οι παλαιότερες μέχρι σήμερα γνωστές παραστάσεις ,προέρχονται απο τη γη των Φαραώ την Αίγυπτο. Στις εκβολές του Νείλου,που διασχίζει την Αίγυπτο.αναπτύχθηκαν ναυπηγικές τεχνικές από τη Νεολιθι- κή εποχή. Στην αρχή της τέταρτης χιλιετίας π.Χ.,χρονολογούνται οι σχεδίες της Γερζεανής (Νάκαντα) περιόδου,ενώ στην τρίτη χιλιετία εμφανίζονται τα πρώτα ευμεγέθη πλοία,πιο εξελιγμένης και σύνθετης ναυπηγικής τεχνολογίας.Αλλά και στη Μεσοποταμία που εκτείνεται ανάμεσα στον ποταμό Τίγρη και Ευφράτη κατασκεύαζαν μεγάλες βάρκες από καλάμι,που για τη στεγανοποίησή τους χρησιμοποιούσαν κατράμι, πλοία επίσης ναυπηγούσαν στη Συροπαλαιστινιακή ακτή.

καρτήρας,Θήβα

Kρατήρας, από τη Θήβα. Ύψος 30,9 εκ. 730-720 π.Χ.

Η έντονη ναυπηγική δραστηριοτητα στην Ανατολική Μεσόγειο, οφείλεται στους σπουδαόυς πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν και στη στενή συνεργασία των λαών της.Με την ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών, βελτιώνουν τις τεχνικές τους,κατκτώντας υψηλότερα επίπεδα ναυπηγικής τεχνολογίας.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *