Πλοίο της Κηρύνειας (Κύπρος)

Πλοίο της Κηρύνειας μήκος 80 εκατοστά, πλάτος 24,8 εκατοστά

Πλοίο της Κηρύνειας μήκος 80 εκατοστά, πλάτος 24,8 εκατοστά


Το 1965 ο δύτης Φώτης Καριόγλου , σε μια κατάδυσή του, εντόπισε σωριασμένους αμφορείς σε βάθος 30 μέτρων, μόλις 3 μίλια από την ακτή,της πόλης της Κηρύνειας Δύο χρόνια αργότερα άρχισαν οι έρευνες από μια μικρή ομάδα επιστημόνων, με επικεφαλής το Μιχαήλ Κάζεφ από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας. Με την ολοκλήρωση της έρευνας  του ναυαγίου, το 1968,δόθηκε η άδεια από την κυπριακή κυβέρνηση για την ανέλκυση του φορτίου και του κουφαριού του πλοίου. Βρέθηκαν 403 αμφορείς, οι περισσότεροι ροδιακού τύπου, που χρονολογούνται στο τελευταίο τρίτο του 4ου π.Χ. αιώνα, καθώς και άλλοι 11 διαφόρων τύπων . Πρέπει με αυτούς να μετέφεραν αγαθά σε υγρή μορφή πιθανότατα κρασί από τη Ρόδο και τη Σάμο. Βρέθηκαν επίσης 29 μυλόπετρες οι περισσότερες ημιτελείς σε διάφορες διαστάσεις, με διαφορετικό βαθμό επεξεργασίας και δεν αποτελούν ζεύγη. Πιθανόν να έχουν μείνει από προηγούμενο φορτίο και χρησίμευαν σαν έρμα για την ευστάθεια του πλοίου. Εντοπίσθηκαν επίσης 10000 αμύγδαλα και 14760 σπόροι σύκων, καθώς και αρκετά προσωπικά αντικείμενα και σκεύη για τα γεύματα του πληρώματος.

πλοίο της Κηρύνειας

πλοίο της Κηρύνειας

Τόσο από τα προσωπικά αντικείμενα του πληρώματος, όσο και από τους αμφορείς, το ταξίδι του θα πρέπει να ξεκίνησε από τη Ρόδο, έφτασε στη Σάμο, όπου φόρτωσε τα αμύγδαλα και συνεχίζοντας το ταξίδι του πέρασε από διάφορα λιμάνια μέχρι την Κηρύνεια. Η χρονολόγηση των οργανικών υλικών  έδειξε ότι το πλοίο κατασκευάσθηκε το 389 π.Χ. και τα αμύγδαλα χρονολογήθηκαν το 288 π.Χ, που σημαίνει πως το πλοίο ταξίδευε για έναν αιώνα.
Η ανέλκυση των τμημάτων του πλοίου έγινε προσεκτικά δεδομένου ότι η περιοκτικότητα του ξύλου ήταν κατά 75% νερό με κίνδυνο να καταστραφεί ολοσχερώς. Όλα τα τμήματα του πλοίου μεταφέρθηκαν στο «Κάστρο» της Κηρύνειας, όπου έγινε το πλύσιμο, η αφαίρεση του νερού και η αποκατάσταση αντοχής και εμφάνισης των ξύλινων μερών. Στη συνέχεια έγινε η συναρμολόγηση και η ολοκλήρωση των εργασιών με την τοποθέτηση κλιματιστικής μονάδας που κρατά σταθερή την υγρασία και τη θερμοκρασία του χώρου.
Δυστυχώς όμως πριν ολοκληρωθούν όλες οι εργασίες έγινε η εισβολή και κατοχή από την Τουρκία, το 1974. Χάρη στη γνωστή υποκρισία της διεθνούς κοινότητας (ΟΗΕ) των «φίλων» και «συμμάχων» χωρών, που όχι μόνο βοήθησαν στον τερματισμό της παράνομης κατοχής, αλλά συνεχίζουν να βοηθούν, όπως πάντα ύπουλα, στην εμβάθυνση και νομιμοποίησής της.
Το πλοίο της Κηρύνειας είναι φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευμάτων τύπου «ολκάς» με ένα τετράγωνο πανί. Εχει μήκος 14 μέτρα και πλάτος 4,5 μέτρα. Το αντίγραφο αυτό έχει μήκος 80 εκατοστά και πλάτος 24,8 εκατοστά.

Μυλόπετρες και αμφορείς στα αμπάρια του πλοίου

Μυλόπετρες και αμφορείς στα αμπάρια του πλοίου

Η κατασκευή του δε έγινε με τη μέθοδο «πρώτα το κέλυφος». Δηλαδή πρώτα τοποθετήθηκαν τα πελεκητά μαδέρια του πετσώματος και συνδέθηκαν μεταξύ τους με τόρμους και εντορμίες (μόρσα) και στη συνέχεια προσαρμόστηκαν οι νομείς για την ενίσχυση της γάστρας του πλοίου.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *